Veel brassas en een koffer vol herinneringen

11 december 2016 - Nieuw Nickerie, Suriname

Haha. Nog nooit zo snel een nieuwe blog geschreven. Nog nooit ging de tijd zo snel. Een jaar is omgevlogen. Wat een geweldige tijd. Maar heel cliché: er is een tijd van komen en een tijd van gaan. En de tijd van gaan is voor ons aangebroken. Samen met de kinderen hebben we in het najaar geëvalueerd en gekeken om nog een jaar er aan vast te knopen. Conclusie: ‘Pappa, mamma, we hebben het hier heel fijn gehad, maar we willen heel graag weer naar Nederland. We missen de families, vriendjes en, ja, zelfs de kou’. Alhoewel Bart en ik nog graag langer hadden willen blijven.

Brassas
De laatste twee maanden vlogen voorbij en voor je het weet sta je koffers te pakken en breekt de week van het afscheid nemen aan. Wat hebben we geweldige mensen ontmoet, mogen genieten van echte gastvrijheid! Als dank gaven we een feestje bij het zwembad. Ruim 100 mensen kwamen en het was beregezellig. Op het eind werd iedereen natuurlijk het zwembad in gejonast, zelfs de directeur van het ziekenhuis!

Bart werd bij het Dankerscentrum omhelsd met cadeaus en met water uit de brandslang. De kinderen hadden de grootste lol. We werden verrast met een afscheidsbijeenkomst bij de WINgroep. De kinderen trakteerden taart op school en bij het voetbalveld en ik werd verrast met een afscheidslied door een aantal juffen van de school.

Overal waar we kwamen kregen we een ‘gran tangi, een brassa en natuurlijk lekkere Surinaamse hapjes. Ontroerend. Immers we hebben maar een klein beetje geholpen en dat deden we met groot plezier. Wij willen juist gran tangi zeggen tegen iedereen die we hebben mogen ontmoeten. Wat hebben we veel geleerd van gastvrijheid in dit land. Onderstaande schreven we op onze uitnodiging van ons afscheidsfeest:

een prachtig jaar

jij maakte
voor ons
switi Sranan

Een koffer vol herinneringen
Een koffer vol herinneringen nemen we mee. Die neemt niemand ons meer af. We hebben dit avontuur voor geen geld willen missen. In NL beginnen we weer aan een nieuwe uitdaging met alle ervaringen die we hebben opgedaan. In Suriname hebben we brassas gekregen en gegeven ter afscheid en in Nederland kunnen we onze familie en vrienden weer omhelzen. Dat is ook mooi.

Nog even… wachten… want we maken een ommetje. Nu we toch aan deze kant van de wereld zijn, hebben we de kans gegrepen en onze retourticket omgeboekt naar San Francisco. We zijn deze week naar Miami gevlogen (en voor de verandering eens geen vertraging met Insleair). Daar hebben we de auto gepakt. Nu zijn we onderweg richting San Francisco. 2 januari vliegen we terug naar NL. Vlieg nog even met ons mee en volg ons ook in de States.

Foto’s van de laatste weken hebben we weer toegevoegd. Zelfs een St. Klaasavondje.
Verder wensen we jullie fijne feestdagen en een liefdevol 2017 toe.

1. Margriet de Haan:
    15 december 2016
    Dus toch terug naar Nederland! Voor mij onverwacht, maar voor jullie zal er een lange periode van wikken en wegen aan vooraf gegaan zijn. Maar begrijp het heel goed. Fijn dat jullie er zulke goede herinneringen aan overgehouden hebben. Die neem je je hele leven mee.
    Geniet lekker van jullie vakantie. Fijne feestdagen en een goed nieuwjaar!
  2. Harma smit:
    Lieve allemaal,
    Weten jullienhetbzeker dat jullie terugkomen naar Nederland??? Het is hier koud en mistig hoor. Niks geen zon.
    In Houten staan op dit moment leuke huizen te koop.......
    Geniet nog even van jullie vakantie en alvast een hele goede terugreis.
    Veel liefs vanuit Houten,
    Harma + fam
  3. Alex en Paul:
    15 december 2016
    Hoi Bart, Boukje en kids.
    Dit nemen ze jullie nooit meer af. Wat een ervaring.Leuk om te lezen wat jullie beleefd en gedaan hebben. Nog een fijne vakantie en geniet van de feestdagen. Grt uit Engelbert