Naam:
Reisverhalen:
Foto’s:
409

Over ons

Baukje , Bart , Daniel , Job en Hilde de Rooij ,gaan in 2016 naar  Nickerie / Suriname om daar te werken , naar school te gaan en vooral te genieten!!!Bart gaat daar werken als fysiotherapeut in het streekziekenhuis van Nickerie en de Stichting Win (kindertehuis, sociaal centrum, educatie en nog veel meer...)

Over onze reis

We gaan in 2016 wonen in Suriname! In de plaats Nickerie. Dit is ongeveerd 350 km noord/westen van Paramaribo. de 2e stad van Suriname met +/- 40.000 inwoners. Het huis van ons is geregeld door het ziekenhuis en compleet gemeubileerd en hoeven eigenlijk niks mee te nemen! Staat 10 min lopen van school en het ziekenhuis en de Win groep. Nickerie is voornamelijk opgebouwd uit de Hindoestaanse gemeenschap. De vroegere slaven vanuit Indië werden hier te werk gesteld voor met name de rijst landbouw. hier zijn rijstvelden zo groot als de provincie Utrecht en worden ingezaaid met eenmotorige vliegtuigjes. De Nederlanders hebben in het verleden gezorgd voor een irrigatie systeem zodat de rijstvelden goed bewerkt kunnen worden.

Nickerie ligt aan de Atlantische oceaan en de Nickerie rivier op de grens van Engels Guyana. de grens is de Corantijnrivier. Als je deze oversteekt ben je dus in Engels Guyana

De kinderen gaan vanaf 1 februari a.s naar school ; De Rooms Katholieke St Clara school. afgelopen zomer hebben de kinderen al kennis gemaakt met de school en vonden het eigenlijk wel cool daar! Bart begint 3 januari in het ziekenhuis , hij gaat daar proberen de afdeling fysiotherapie op poten te zetten ,hiernaast gaan we projecten uitvoeren voor de Stichting Win, (Welzijn in Nickerie) Deze stichting zorgt in brede zin voor allerlei activiteiten voor de bewoners van de stad. Zo is er een educatie centrum waar bewoners cursussen over bijv opvoeden,computer kunnen krijgen. hiernaast zorgt de Stichting voor preventie van schooluitval, pedagogen bezoeken de scholen om educatie te geven over problemen in het gezin en welke gevolgen dit kan hebben voor de kinderen.

Hiernaast is er een kindertehuis waar geestelijk-en lichamelijk gehandicapte kinderen worden opgevangen en therapie krijgen. In het kindertehuis is ook een school voor deze kinderen.

Bij de Win groep komen elk jaar zo`n 30 studenten pedagogiek,psychologie en/of pedagogische dienstverlening uit Nederland en België , voor een 1/2 jaar stagelopen. Dit geeft een heel dynamische sfeer bij de Stichting en ook de stad! Ze brengen hiernaast veel nieuwe ideeën en kennis mee , waar de gemeenschap zeker wat aan heeft!

Baukje heeft de laatste 25 jaar in Nederland hard gewerkt bij een woningcorporatie en gaat hier het eerste jaar rustig aandoen! Dit heeft ze verdiend! De kinderen elke dag van en naar school brengen ... en een boek lezen op tijden wanneer zij dat wil in plaats van het "rennen" zoals we dat in Nederland gewend zijn. Maar Baukje kennende zal ze wel niet stil kunnen zitten en als snel inspringen bij ondernemende zaken in het dorp. Vooral bij de Win stichting is genoeg te doen en te ontwikkelen! Ik ben benieuwd hoe lang zij het volhoudt om op haar krent te gaan zitten in en rondom het huis!

Bezochte landen

Wij hebben 4 landen (2%) bezocht:

Canada, Kenia, Nederland, Suriname.